tisdag 14 juni 2011

Ge glädje

Tänk så lite det behövs för att glädja en medmänniska. Att ta sig lite tid att sitta ner och lyssna på någon som är ensam, att ge lite av sin tid. Eller att som i fredags var vi ute en sväng med Cadillacen, Gubbe, Vidde och jag. Vi kommer fram till Bussterminalen, som alltid varit favoritplats för motorburen "ungdom", så ser gubbe en gammal kompis han vill prata med. Det sluter upp en kompis till som kommit gående. Vi blir kvar och pratar ett tag men så börjar det bli dags för hemfärd, vi har ett tak att lägga på lördagen, så vi säger hej och ska till att åka. Då säger kompisen som stått bredvid bilen, -Uffe, skulle jag kunna få åka med dig en runda? Gubbe tittar frågande på Vidde och mig och vi säger att självklart får han åka med en tur. Under resans gång så berättar han med tårar i ögonen att han varit uteliggare i 10 år och att han drömmer om att få ha en stor bil med stark motor som förr i tiden. Jag kan lova att det var en mycket glad man som klev ur bilen vid bussterminalen en halvtimme senare. Det kostade oss lite tid bara. Och vi fick oss en tankeställare alla tre.
Ha det gott och skänk lite tid till någon du med, det gör gott.
Mossa, mossa, PLUPP

3 kommentarer:

eWa sa...

Otroligt hjärtvärmande att läsa :) Igentligen finns det inget bättre än att glädja någon annan och oftast behövs det så lite...massor med kramar !

Anonym sa...

Vilken fantastisk berättelse!
Ha det GOTT!

Kram

//Ingemar

Baronessan sa...

Underbart! Om alla kunde förstå att dessa missbrukare/uteliggare är vanliga människor dom också. Dom har bara råkat hamna på skuggsidan här i livet. Vissa säger att dom får skylla sig själva, men där håller jag inte med. Vem som helst kan hamna snett. Jag kan tro att han blev nöjd :)