torsdag 7 juli 2011

Rustning av gamla huset

Tänk så mycket dessa väggar hade kunnat berätta. Satt och tänkte så i går kväll när jag tittade på dottern när hon målade i det blivande sovrummet. Det revs ju bort många lager tapet och oj, så fina de var. Jag minns detta hus som ruffigt ända sedan min barndom. Var med mina föräldrar och hälsade på där. Vad jag minns så var det mörkt och murrigt. Men icke sa Nicke, så blir det inte nu. Ljust och fint, har nog inte varit så fint sen det byggdes i början av 1900-talet. De har bestämt sig för vitt,trä och sedan sätta färg med textil.
Köket har fått nya väggar i råspont och sedan blir det glasmosaik i turkos ovanför bänkarna. Taket blir också råspont som ska målas vit.
Rummet får vita väggar med en fondvägg som tapetsera i en alldeles underbar tapet med änglar och text. Öppna spisen och teglet runt den är vitmålat.
Ni kan tro att jag satt och blev lite "avis" när jag såg hur fint det blir. Vardagsrummet blir nog svagt beige för att de vita möblerna inte ska "försvinna" i vit färg. Där blir det också en fondvägg men det är inte bestämt än vilken det blir. Bad och tvättstuga kommer att gå i "gammal" stil. Oj, oj, oj, så fint det kommer att bli.
Undrar om de som tyckte att vi skulle riva står fast med det idag.
Mossa, mossa. PLUPP

2 kommentarer:

eWa sa...

Härligt när gamla hus får nytt liv ! Låter hur bra som helst :)
Ha det gott i sommaren !
Kram

Hanna sa...

Ja nu börjar det kännas som på riktigt. Har varit svårt att ta in att vi faktiskt ska bo där om bara några få veckor. Helt otroligt!! Kraaaaaaaaaam