måndag 29 mars 2010

Jobbigt

Helgen har varit så jobbig. Väcktes av telefonen 06.30 i lördags , av min svägerska - De har hittat farmor(min mor)ute på rampen och vet inte hur länge hon legat. Snurrigt, galet, stressat så kastar jag på mig kläderna och åker in till Uppsala för att möta ambulansen vid akuten. Många tankar hinner fara genom huvudet. Hinner jag träffa henne, klarar hon sig, hon har ju gått ner så mycket i vikt har ju nästan inget underhudsfett, hur ska detta sluta, varför kan ingen lyssna när vi ber om hjälp? När jag kommer fram till akuten så har mamma redan kommit och ligger på ett rum med många filtar om sig och varmt dropp. Men hon mår förhållandevis bra. Tack gode gud! Frågar vad som hänt men mamma minns inte. Sedan kommer frågan från personal vad ska vi göra, ja, inte skicka hem henne. Inga platser finns men med hjälp av distr.sköt. som har hand om mamma så lyckas vi få dem att förstå att det inte går att ha det på detta vis längre så mamma läggs in på en akutavd. tills vidare. Vårdutredning ska göras på avdelningen. Pappa behöver också mer tillsyn men det går inte att ordna så mina bröder får turas om att sova hos honom. På den vägen är det i dagsläget, varför får vi inte den hjälpen till våra föräldrar som de har rätt till? Ska det hända något ännu värre innan de får någon hjälp. De är över 80 bägge två och har jobbat och betalat skatt och då trodde man att det var självklart att få igen det på sin ålderdom. Jag slog larm redan i aug. 09 om att pappa hade börjat få problem med minnet, men inget händer. Min svägerska har påtalat detta under en längre period men inget händer. Vad är det för samhälle vi lever i som inte kan ta hand om dem som varit med och byggt upp vårt land. SKÄMS!!!
Jistanes vad jag gnäller och bråkar idag men det är inte bara mina föräldrar som far illa. Många är dom som inte får den vård och stöd de behöver. Vi behöver skrika högt tillsammans så politikerna förstår att det behövs mycket mer pengar till de äldre. Inte fallskärmar och annat till chefer. Ge vårdpersonalen bra betalt för sitt jobb så får vi en bättreåldringsvård.

Hoppas ni får en bra dag, kramar. PLUPP

2 kommentarer:

Hanna sa...

Ja om alla de högre pamparna inom landsting och kommun skulle ta och minska sina hutlöst höga löner så skulle det finnas betydligt mer pengar till de äldre och till barnomsorg och skola.
Vi får hålla tummarna för att allt löser dej . Kramis

Birgitta sa...

Hej! Håller med dej helt och fullt. Pengar hamnar på fel ställe och det dras in överallt. Bävar för den dagen jag inte klarar mej själv och hoppas den ligger långt fram i tiden.
Hoppas allt ordnar sej för dina föräldrar. De är värda det.
Kram Birgitta