torsdag 17 mars 2011

Vårtecken

Min Elispojke i vårsolen.


Snödroppar blyga och frusna men de tittar fram under löv och torra växter. Så välkomna tillbaka är de. Som barn så gick jag och letade efter Tussilago för det var vår för mig då. Kunde vara timmar sen hem och där gick mamma och var orolig. Sen jag blev mamma själv så har jag förstått att man oroar sig alltid för sina barn, hur stora de än blir.

Man förundras över farmor/mormor med deras stora barnkullar att de orkade. Min mormor hade det ganska bra ställt när barnaskaran blev större men farmor var en fattig torparfru som fick vända på varje öre för att det skulle räcka.
Pappa har berättat att hon stod på torget och hon gick i skogen och tog vara på allt som gick att äta. Även barnen fick hjälpa till med detta. Ibland blev det bara potatis och lingon men de blev mätta i alla fall.
Nu blev det djupt ett tag.
Igår så bokade vi hotellrum till påskäventyret. Då ska vi åka till Jönköping för att se på Bilsport Performance & Custom Motor Show. Ska sova på hotell 2 nätter och lillprinsen ska med för första gången. Behöver jag säga att han ser fram emot det med spänning. Om jag ska vara ärlig och det ska man ju, så är jag nog lika spänd. Det brukar vara en mysig helg med ledighet (går ju inte att sätta igång med tvätt, städ eller annat). bara vara. Plus att det är spännande att se de nya bilbyggena som kommit.
Ha en bra dag! PLUPP

7 kommentarer:

eWa sa...

Känner igen det där om tussilagon, så gjorde jag också...då är det vår ! Ha det så gott i väntan på våren :)

Unknown sa...

Min mamma skötte alla djuren, lagade alla mat (INGET slängdes), stickade sockor, tröjor o vantar till hela familjen ... och hade ALLTID (hembakta) minst 3 sorters kakor o vetebröd, men saknade plastpåsar, frys eller spis med temostat och tittfönster
Ha en fin resa ....eldorado för "gamla raggare"?

Kram

/Ingemar.

Stina sa...

Det låter trevligt med en tur. Fina vårbilder. Vi ska få en massa snö imorgon. Vill du ha?;-)
Kram Stina

Freja Rico sa...

Va skönt med att våren snart är här, ni får ha en trevlig helg. Och njut av hotellfrukosten..:-))!

Unknown sa...

I believe that is a picture of what we call here in Colorado "snow drops." Ours will be up in a few weeks yet. I'm surprised that you have flowers that far north! Beautiful cat too.

Cheers!
Julie
Julie Magers Soulen Photography

Hanna sa...

Gooosiga Elis!!! Favorit-katten hos mina söner. Kramis

vardagsvitt sa...

Vårtecken.... inte ett enda här förutom takdropp och fågelkvitter men djupt nere under snön så kanske....
Ha en härlig söndag!!
Kram Marith